Szemölcs

A közönséges szemölcs kicsi, bőrszínű és leggyakrabban a talpon és kézen van. Érdes felszínű, néha feketés pontokkal tarkított bőrkinövések, melyek bevérzés következményei.

A közönséges szemölcsöt egy HPV vírus okozza, mely érintkezéssel terjed. Gyermekeknél és fiatal felnőtteknél gyakrabban észlelhető. Későbbi életkorban általában immunrendszeri megbetegedések esetén jelenik meg. A közönséges szemölcs magától is el tud múlni, de a szubjektív panaszok miatt inkább eltávolítása javasolt.

Szemölcs tünetek

• kiemelkedő, szemcsés, kicsi kinövés
  • fehér, rózsaszín, bőrszínű lehet
  • érdes felszínű

A közönséges szemölcs általában a kezeken, illetve az ujjakon jelenik meg. Vagy egyesével, vagy csoportosan áll fenn. A reszelés, vagy vágás hatására vérezhet is. Gyakran észlelhető benne feketés pontok, melyek bevérzések és elzáródott erek következményei.

Futószemölcs: verruca plana juvenile

Szemölcs kialakulásának okai

A közönséges szemölcs -öt a human papillomavírus (HPV) okozza. A HPV-nek több, mint 100 típusa ismert, és a különböző típusok, különböző szemölcsöket hoznak létre. A legtöbb HPV típus a közönséges szemölcs kialakulásáért felelős, de egyesek súlyos betegségek (méhnyakrák) okozói lehetnek.

A közönséges szemölcs vírusa emberről emberre terjed. A vírust törölközővel, vagy olyan használati tárggyal történő érintkezéssel lehet elkapni, melyeket fertőzött páciensek használtak. Minden ember immunrendszere másképp reagál a vírus jelenlétére, így vannak olyanok akik nem kapják el a betegséget kiváltó vírust.

Amennyiben a vírussal fertőződött akkor ezt máshol tovább tudja adni. A vírus általában a bőr mikrosérülésein keresztül jut be a bőrbe. A szemölcs piszkálása során tovább tudjuk a kezünket fertőzni, így a körmök körül is kialakulhat a fertőzés.

Rizikó tényezők

• Fiatal kor
  • Gyenge immunrendszerrel rendelkező páciensek (HIV fertőzött, szervtranszplantáltak, immunrendszert gyengítő gyógyszert szedők)

Szövődmények

• A bőrön újrafertőződve, újabb és újabb tünetek jelennek meg
  • Más embernek is átadható

A szemölcs kivizsgálása és diagnózisa

A klinikai diagnózis felállítása általában az elváltozás megtekintése után lehetséges.

Szemölcs kezelése

A szemölcsök esetén általában a kevésbé fájdalmas, otthon is végezhető ecseteléssel kezdjük el a kezelést. Amennyiben ez nem vezet megfelelő eredményre, puhítást, vékonyítást javasolunk. Ha a tünetek továbbra is fennállnak akkor

cryotherapia (folyékony nitrogénnel fagyasztjuk a szemölcsöt, mely után vízhólyag, vagy vérhólyag keletkezhet, majd a halott bőrfelszín leesik, és vele együtt a szemölcs is. Általában egy kezelés nem elég. A fájdalom tolerálható és a fagyasztás után 1-2 napig fennállhat.)

kikaparás (helyi érzéstelenítésben – lidocain- éles késsel, körkéssel, szikével kimetsszük a szemölcsöt.

A szemölcsök otthoni kezelése

A gyógyszertárban recept nélkül kapható szemölcsirtó szerek akkor jók, ha a szemölcs kicsi, nem rég óta fennálló, ill. ha nem a talpon van.
A többi esetben vékonyítás, ecsetelés napi rendszerességgel a megszokott kezelés. A teljes gyógyulás hetekig, akár hónapokig is eltarthat.

A szemölcs kialakulásának megelőzés

• Nem szabad a körmöket rágni (behatolási kaput nyitunk a vírusnak).
  • Nem szabad a szemölcsöket irritálni.
  • Kezek tisztán tartása.

A szemölcs bőrjelenség alatt többféle elváltozást értünk, melyek hátterében nem mindig valamilyen vírusos eredetű fertőzés áll. Tehát nem minden szemölcs fertőző.

Természetesen vannak olyan szemölcsök, melyek fertőzőek. Ezek eltávolítása mindenképp javasolt, mert nemcsak másokat tudunk megfertőzni, hanem borotva, törülköző, olló, csipesz, feszes fehérnemű használatával saját magunkon is tovább tudjuk vinni a fertőzést. Ez azt jelenti, hogy újabb és újabb testtájunkon jelennek meg szemölcsök. A kezelés elhúzódó fertőződés esetén tovább tarthat. A nem fertőző szemölcsök “csak” szépészeti problémát jelentenek. Eltávolításuk a pácienstől függ. Természetesen itt is előtérbe kerül az irritátionak kitett (pl.: fehérnemű vonala) helyeken lévő szemölcsök eltávolítása, hogy ne gyulladjon be, illetve ne okozzanak fájdalmat.