FbPixel

Skarlát

• Kategória: Kiütések, krónikus és akut bőrbetegségek, bőrtünetek Bőrgyógyászat
Skarlát

skarlát egy bakteriális fertőzés, amely olyan páciensekben alakul ki akiknél streptococcus fertőzés áll fenn. A skarlát bőrtünetekkel, illetve torokfájdalommal és magas lázzal jár együtt.

Leggyakrabban 5-15 év közötti gyermekeknél jelentkezik a betegség. Korábban veszélyes fertőző betegségek között tartották számon, de az antibiotikumok megjelenése óta kevésbé veszélyes betegség. De, amennyiben nem kerül idejében felismerésre és nem kzdődik megfelelő kezelés súlyos szövődményei lehetnek, melyek a szivet, vesét és egyéb szerveket is érinthetnek.

Skarlát tünetei

• Vörös kiütés. Úgy néz ki, mint a napégés, tapintásra pedig smirglire emlékeztet. Típusosan az arcon vagy a nyakon indul és a törzsre, végtagokra terjed. Ha a vörös területen a bőrre nyomást fejtek ki akkor elfehéredik.
  • Vörös csíkok. A bőr az ágyék, a hónalj, a könyök és térdhajlatban sötétebben vörös színű.
  • Arcon pír. Az arc kipirosodhat, jellegzetesen a száj körüli terület kivételével, mely halvány fehér színű.
  • Málnanyelv. A nyelv vörös és rücskös. A betegség kezdetén fehéres lepedékkel fedett lehet.

A bőrtünetek, az arci kipirosodás és a málnanyelv kb. 1 hétig állnak fenn skarlát esetén. Ezután a bőrön kiütések visszahúzódnak és hámlás veszi kezdetét. Egyéb tünetek:

• láz (38 C feletti),
  • nehéz nyelés,
  • megnagyobbodott nyaki nyirokcsomók,
  • hányinger, hányás,
  • vörös kiütés.

Okok

A streptococcus toxint bocsát ki magából.
A fertőzés emberről emberre cseppfertőzés útján terjed. Az inkubációs idő 2-4 nap.

Rizikó tényezők

A gyermekek fokozottabban ki vannak téve a fertőzésnek. Leggyakrabban az 5-15 éves korosztály érintett. A baktérium szoros kontaktusban élők közt könnyebben terjed (pl. óvoda, iskola, család).

Skarlát szövődményei

Ha nem kezelik a fertőzést, akkor a baktérium továbbterjedhet a:

• mandulákra,
  • tüdőre,
  • bőrre,
  • vesékre,
  • középfülre.

Ritkán a skarlát fertőzés reumás lázzal jár, mely a következő szerveket érintheti:

• szívet,
  • ízületeket,
  • idegrendszert,
  • bőrt.

Kivizsgálás

A fizikális vizsgálat során megvizsgáljuk a páciens:

• torkát, manduláját, nyelvét,
  • fejen, nyakon lévő nyirokcsomókat,
  • esetlegesen fennálló bőrtüneteit.

Torokváladék

Amennyiben felmerül a streptococcus fertőzés lehetősége, akkor a garatváladékot tenyésztéses vizsgálatra küldjük.

Kezelés

Amennyiben igazolódik a skarlát, antibiotikum szedése javasolt. Amennyiben a gyermek 24 órája nem lázas, és legalább 24 órája szedi az antibiotikumot, akkor közösségbe már mehet.

Megelőzés

A streptococcus fertőzés prevenciójára hasonló dolgok javasoltak, mint egyéb fertőző megbetegedések esetén:

– Gyakori kézmosás. Meg kell tanítani gyermekünket a helyes kézmosás szabályaira.
– Nem szabad ételünket, italunkat mással megosztani.
– A szánk és orrunk eltakarása. Amennyiben a baktériumot hordozzuk, akkor köhögés, vagy tüsszentés során arcunk eltakarása javasolt, hogy csökkentsük a velünk egy légtérben tartózkodó emberek megfertőződésének valószínűségét.

Otthoni teendők

Sokat tehetünk otthonunkban, hogy csökkentsük gyermekünk fájdalmát, javítsuk diszkomfort érzését.

• A fájdalom és láz kezelése. Ibuprofen tartalmú gyulladáscsökkentő adása javasolt, hogy csillapítsuk a lázat, mérsékeljük a torokfájdalmat..
  • Folyadékpótlás. Megfelelő mennyiségű folyadék pótlása javasolt, hogy megelőzzük a kiszáradást. A láz és a szájon át történő légzés miatt fokozódik a párologtatás, nagyobb a folyadékveszteség.
  • Sós vízű gargalizálás. Amennyiben elég idős gyermekünk akkor sós vízzel történő gargalizálás javasolt.
  • Páratartalom. A szoba páratartalmának emelésére hideg párologtató javasolt. A szárazabb levegő irritálhatja a gyulladt garatot.
  • Étkezés. Kerülni kell a forró, valamint darabos, szárazabb ételeket.
  • Irritáció. A dohányfüst és tisztítószerek, légfrissítők használata sem javasolt, mert könnyen irritációt okozhatnak.

Legfrissebb cikkek

Tejallergia

tejallergia egy nem normális reakció az immunrednszer részéről a tejre és tejszármazékokra. A tehéntej allergia a leggyakrabban előforduló reakció, de a szakirodalomban leírtak már juh, kecske, bivalytej allergiát is. Néhány gyermek esetében akik a tehéntejre allergiásak voltak a szójatejre is mutattak allergiás reakciót.

Korpa, korpás fejbőr

korpa, a hámreakcióval jelentkező bőrtünetek egyik formája. Leggyakrabban a fejbőrön jelenik meg. Habár a korpa nem fertőző és ritkán súyos jellegű, mégis esztétikai és ezen keresztül pszihés hatásai is vannak. Krónikus jellegű megbetegedés, melyet időnként nehéz kezelni.

Vitiligo

A bőrnek egy állapota, mely során a bőrben lévő melanin felszívódik. A melanin határozza meg a bőrünk. hajunk, szemünk színét. Minél több melanint tartalmaz a bőrünk, annál sötétebb tónusú. A vitiligo akkor jelentkezik, ha a melanint termelő sejtek meghalnak, vagy nem képesek többé a melanin előállítására.

Legfrissebb cikkek

Összes kategória

EXION™ FACE – Az első tűmentes technológia a hialuronsav termelés fokozására

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék a legfejlettebb bőrkezeléseket nyújtja. Az EXION sokoldalú technológiája egyedi energia kombinációkat használ, hogy javítsa a bőr szerkezetét, fokozza feszességét és visszaállítsa egészségét az arcon, a testen és az intim területeken egyaránt. Az EXION FACE kezelés az első tűmentes technológia a szervezet hialuronsav termelésének fokozására!

Tovább olvasom
EXION™ FRAKCIONÁLT RF – A leggyorsabb mikrotűs rádiófrekvenciás eljárás az arc és a test kezelésére

Az EXION 4-in-1 készülék jobb eredményekkel, gyorsabb eljárásokkal, kevesebb fájdalommal és rövidebb gyógyulási idővel forradalmasítja a bőrfiatalító esztétikai orvoslást. Az EXION FRACTIONAL RF áttörést jelentő mikrotűs kezelés egyszeri áthaladással, kevesebb fájdalommal ér el hatásosabb eredményt!

EXION™ BODY – Bőrfeszesítés és lokális zsírbontás

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék műtét nélkül képes megfiatalítani az arc és a test bőrét, visszaállítani az intim területek egészségét. Az EXION BODY kezelés forradalmi megoldást kínál mindazok számára, akik műtét nélkül fokoznák bőrük feszességét és kezelnék a lokális zsírlerakódást szervezetükben.