Korpa, korpás fejbőr

A korpa, a hámreakcióval jelentkező bőrtünetek egyik formája. Leggyakrabban a fejbőrön jelenik meg. Habár a korpa nem fertőző és ritkán súyos jellegű, mégis esztétikai és ezen keresztül pszihés hatásai is vannak. Krónikus jellegű megbetegedés, melyet időnként nehéz kezelni.

Korpa, korpásodás tünetei

Fehér, zsíros felszínű elhalt hám, melyet a haj között és a vállakon észlelhetünk. A fejbőr a fenti tünetek mellett gyakran viszket. Ősszel és télen, amikor a fűtés tovább szárítja a levegőt, a tünetek romolhatnak. Nyáron regresszió észlelhető. A hámlás egyik formája a gyermekeken fellelhető koszmó.

Korpásodás okai

• Száraz bőr. A száraz bőr a leggyakoribb oka a hámlásnak.
  • Irritált, olajos bőr (Seborrhoeas dermatitis). Ez az állapot a második leggyakoribb oka a hámlásnak. A fejbőr vörös, fehéres, sárgás hámlás észlelhető. A seborrhoeas dermatitis leggyakrabban a fejbőrön jelentkezik, de az arcon (szemöldök, orrszárny töve) illetve más testrészen (mellkas) is észlelhetők, ahol fokozottabb a faggyúmirigy aktivitás.
  • Hajmosás. Rendszeres és megfelelő samponnal (esetleg gyógysamponnal) történő hajmosás segít a hámsejtek leválásában, a gyulladás csökkentésében.
  • Egyéb bőrbetegségek. Vannak olyan krónikus bőrbetegségek (ekzéma, psoriasis), melyekre jellemző a bőr gyulladása, szárazsága, viszketése hámlása. Gyakran téveszthető össze a korpával.
  • A fejbőrön élő malassezia furfur. A malassezia a legtöbb felnőtt fejbőrén észlelhető (részben a normal flora tagja), de nem mindenkinél okoz tüneteket. A malassezia nagyobb számban a fejbőr irritacióját okozza, ezáltal fokozza a bőrsejtek osztódását. Nagyobb mennyiségű sejt hal el és válik el, mely fokozott korpa formájában jelentkezik. Az, hogy milyen úton vezet a malassezia rritációhoz, egyelőre nem ismert.
  • Allergiás reakció. Számos hajápoló terméket használunk (sampon, balzsam, hajszínező, festék) melyekben tartósítószer, szinezék, egyéb összetevők vannak. Bizonyos esetekben ezekre az összetevkre allergies reakcióval válaszolhat a szervezet, mely során vörösség, viszketés, hámlás, korpa jelentkezhet.

Rizikó tényezők

Bárkinél kialakulhat korpa, de számos olyan tényező van ami fokozhatja ezeket a tüneteket:

• Kor. A korpa fiatal felnőttkorban indul. Idősebb korban sokkal ritkábban észlelhető. Fennállását nem lehet előre megjósolni, de általában amilyen hirtelen indul így el is tud múlni.
  • Férfi nem. Kutatások azt igazolták, hogy férfiaknál gyakrabban észlelhető ez a tünet., melyet a férfi nemi hormonokkal hozzák összefüggésbe. A férfiaknál a faggyútermelés is fokozottabb.
  • Diéta. Zink, B vitaminok, vagy telítetlen zsírsavakban szegény táplálkozás hajlamosít a korpa kialakulására.
  • Betegségek. Parkinson kór, HIV fertőzés, immunrendszeri megbetegedés esetén gyakrabban észlelhető korpás jellegű tünetek.

Korpa, korpás fejbőr kezelése

A korpa kezelhető minden esetben, de kitartónak és türelmesnek kell lenni. A tünetek hullámzó lefolyást mutatnak, ezért a kezelés is változó, követi a tünetek intenzitását. A korpa elleni samponokat a bennük lévő hatóanyagok alapján lehet csoportosítani:

• Zink pyrithion sampon (pl. Head & Shoulders). A zink pyrithione egy antibakteriális és antimikotikus hatónyag, mely csökkenti a fejbőrön lévő baktériumok és gombák számát. Ezáltal csökken a gyulladás és a hámlás mértéke.
  • Kátrány alapú sampon (Neutrogen T/Gel). Ez a ahatóanyag a szénfeldolgozás egyik mellékterméke, mely korpában, seborrhoeas dermatitisben, pikkelysömörben is használnak. Lassítja a hámsejtek életciklusát, segíti az elhalt hámsejtek leválását.
  • Szalicilsav tartalmú samponok (Neutrogena T/Sal). A szalicilsav segít az elhalt hámsejtek eltávolításában, ugyanakkor szárító hatása is van. A sampon használata után kondícionáló segít a szárazság enyhítésében.
  • Szelénium szulfid tartalmú samponok. Gátolja a sejtek elhalását és kisebb mértékben malassezia ellenes hatása is van. A szőke, ősz, vagy kémiailag színezett haj elszíneződését okozhatja, ezért fokozott körültekintéssel javasolt használni.
  • Ketokonazol (Nizoral). Széles spektrumú antimikotikus (gombaellenes) szer. Recept nélkül kapható.

Ha túl sokáig használ egyféle sampont, akkor elveszítheti a hatását. Célszerű 2-3 különboző hatóanyagú samponokat időnként kombinálni. A sampont a fejbőrbe kell masszírozni, hogy a benne lévő hatóanyagok be tudjanak a fejbőrbe szívódni. Otthoni teendők, megelőzés A különböző samponok használatán kívül a következőket érdemes figyelni:

• A stressz kezelése. A stressz az általános egészségre, immunrendszerre is hatással van, így a betegségekre való fogékonyságra is. Fokozhatja, illetve elősegíti a tünetek kialakulását.
  • Gyakori hajmosás. Ha a haj gyakran zsírosodik akkor a napi rendszerességű hajmosás segíthet a tünetek mérséklésében.
  • A hajformaló készítmények elhagyása. Hajsprayk, formaló gélek, wax a hajzatról a bőr felszínére jutva tovább fokozhatja az elszírosodást.
  • Egészséges táplálkozás.
  • Napfény. A napozás javíthat a tüneteken.