FbPixel

Condyloma acuminatum – Nemi szervi szemölcs

• Kategória: Fertőzések, nemi szemölcs, herpesz Nemigyógyászat
Condyloma acuminatum – Nemi szervi szemölcs

A nemi szemölcsök (Condyloma acuminatum) nevéből adódóan a nemi szerveken, ill környékén jelentkezik leggyakrabban. Általában bőrszínűek, karfiolszerű felszínűek. Gyakran olyan kicsik, hogy nem is észlelhetők.

Nemi szervi szemölcs tünetei

A nőknél a szemölcs a vulvan, a hüvely falán, gáttájékon, az anus (végbélnyílás) környékén és a méhszájon jelenhet meg. A férfiaknál a szemölcs a glanson (makk) a hímvessző törzsén, a szeméremdombon, a scrotumon (herezacskón) és a végbélnyílásnál jelenhet meg. Nemi szemölcs a szájban, garaton is megjelenhet olyan pácienseknél aki fertőzött partnerrel orális szexuális kontaktusba került.

Condyloma jelei és tünetei:

• kicsi, bőrszínű kiemelkedő elváltozás a nemi szerven és környékén
  • több szemölcs egymás mellett karfiolszerű növedékként észlelhető
  • viszketés, vagy diszkomfort érzés a nemi szervek körül
  • vérzés aktus közben

Gyakran, a szemölcsök olyan kicsik és laposak, színtelenek, hogy szabad szemmel nem észlelhetők.

Nemi szervi szemölcsök kialakulásának okai:

A háttében a human papillomavirus (HPV) áll. Több, mint 40 különboző altípus okozhat szemölcsöt a nemi szerveken. A genitalis HPV szexuális úton terjed. Sok esetben az immunrendszer megöli a genitalis HPV-t és nem alakulnak ki szemölcsök.

Rizikó tényezők

A nemzetközi szakirodalom alapján a szexuálisan aktív emberek több, mint 50%-a élete során fertőződik a vírussal.
Alábbiakban olyan tényezőket sorolunk fel, melyek növelhetik a fertőzés kockázatát:

• védekezés nélküli szex több partnerrel
  • egyéb szexuálisan terjedő betegség megléte
  • szexuális kapcsolat teremtése olyan partnerrel, akinek előélete nem ismert
  • korai szexuális élet

Nemi szemölcs szövődményei

Rák. Méhnyakrák és a HPV fertőzés között szoros kapcsolat van. Bizonyos típusok szoros összefüggést mutatnak a vulva, az anus és a penis rákokkal. A human papilloma fertőzés azonban nem mindig vezet rák kialakulásához, de fertőzött páciensek, elsősorban nők esetén, ha magas rizikójú HPV virus van jelen, javasolt a rendszeres méhnyakrákszűrés.

Terhesség és a nemi szemölcsök

A nemi szemölcsök terhesség során problémákat okozhat. A szemölcsök növekedhetnek, melyek vizelési nehézséget okozhatnak. A szülőcsatornában lévő szemölcsök miatt a hüvelyi szülés helyett, lehet, hogy inkább császármetszésre kerül sor, elkerülve az újszülött fertőződését. Újszülötteknél a bőrükön és a garatban alakulhatak ki szemölcsök. A garatban lévő szemölcsök növekedése légzési elégtelenséghez vezethet.

Nemi szervi szemölcs tesztek és diagnózis

Méhnyakrákszűrés. Rendszeres méhnyakrákszűrés fontos az esetlegesen kialakuló rák minél koraibb észlelésében.

HPV teszt. Kevés magas rizikójú HPV vírusnak van kapcsolata a méhnyakrákkal. A méhszájból vett kenetet HPV DNS tesztre is el lehet küldeni. Magasabb rizikócsoportba tartozó pácienseknek javasolt a teszt elvégzése.

Condyloma, nemi szemölcs kezelése

A nemi szemölcsöket (Condyloma) kezelni szükséges. Részben azért, mert fertőz, részben mert szubjektív panaszokat okozhat (viszketés, égő jellegű fájdalom, subjektív panaszok, szépészeti indokok). A kezelés után a tünetek ismét megjelenhetnek.

Szemölcsök gyógyszeres kezelése

Aldara: ez a krém fokozza az immunrendszer aktivitását és képességét, hogy szembeszáljon a vírussal. Kerülje a szexuális érintkezést, míg a krém a bőrén van. Csökkentheti az óvszer védekező képességét és irritálhatja a partnere bőrét.

Condyline (podophyllotoxin): A podophyllotoxin a fertőző szemölcs szöveteit pusztítja el. Otthon használható szer, mely oldatot a szemölcsre kell felvinni az orvos által előírt módon. Ha az ép bőrrel kapcsolatba kerül akkor ott helyileg irritációt okozhat. Terhességben használata nem javasolt.

Triclorecetsav (TCA): Ez a kémiai kezelés leégeti, lehámlasztja a szemölcsöt.

Ne használjon egyéb szereket a nemi szemölcsök  (Condyloma)  eltüntetésére, mert azok fájdalmat, ill. további irritatiot okozhatnak.

Genitális szemölcsök sebészeti kezelése

Ha a szemölcsök már nagyobbak, vagy nem javulnak az alkalmazott helyi kezelések mellett, vagy terhesség áll fenn, akkor mechanikai eltávolítás javasolt.

Cryotherápia (fagyasztás): A folyékony nitrogen, melyet a szemölcsre fújnak 1-2 napon belül hólyagképződést idéz elő, pörk képződik és a szemölcs leesik. Ha a szemölcs vastag volt, akkor ismételt cryotherápiás kezelés szükséges lehet.
Részletek a kezelésről

Lézeres kezelés: Ezzel a kezeléssel eltávolítjuk a szemölcsöt a bőrről.
Részletek a kezelésről

Cauter: Hő hatására a szemölcsöt, mintegy leégetjük a bőr felszínéről.

Hogyan védekezzünk a HPV ellen?

• Óvszer használata javasolt. Azonban ha a szemölcsök az óvszerrel fedett terülten kívül esnek akkor az óvszer használata sem véd a fertőzéstől.
  • Oltás. Magyarországon kétféle oltóanyag érhető el.

Mit tehet Ön otthon a megelőzés érdekében?

Otthonában inkább a zuhanyzás javasolt. A törülközés itató mozdulatokkal történjen. Borotválkozás, gyantázás a szemölcsök jelenléte esetén nem javasolt, mert a fertőzés további terjedéséhez vezet. Közös fürdők, szaunák, szolárium használata kerülendő.

Legfrissebb cikkek

Bakteriális vaginózis

bakteriális vaginózis a hüvelyi gyulladásos folyamatok egyik formája, amelyben egy, a hüvelyben megtalálható számos baktérium közül felszaporodva, kellemetlen tünetek kialakulásához vezet.

Hüvelygyulladás

hüvelygyulladás (vaginitis) okozhat folyást, viszketést és fájdalmat. A háttérben a hüvelyi normálflórának a kényes egyensúlya felborult.

Lactobacillusok – Hüvelyi baktériumflóra

A hüvelyi folyás megnövekedett hüvelyi váladékozás. A folyás színe, szaga, mennyisége iránymutatást adhat a fertőzés jellegét tekintve, de minden esetben törekedni kell a megfelelő vizsgálatok alapján felállított diagnózisra.

Legfrissebb cikkek

Összes kategória

EXION™ eljárások kiegészítő ápolása

Az EXION™ 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék innovatív technológiája áttörést jelent az arc- és testkezelésében. Hogy a kezelések hatása minél látványosabb legyen és minél hosszabban tartson, a pácienseken is múlik.

EXION™ FACE – Az első tűmentes technológia a hialuronsav termelés fokozására

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék a legfejlettebb bőrkezeléseket nyújtja. Az EXION sokoldalú technológiája egyedi energia kombinációkat használ, hogy javítsa a bőr szerkezetét, fokozza feszességét és visszaállítsa egészségét az arcon, a testen és az intim területeken egyaránt. Az EXION FACE kezelés az első tűmentes technológia a szervezet hialuronsav termelésének fokozására!

Tovább olvasom
EXION™ FRAKCIONÁLT RF – A leggyorsabb mikrotűs rádiófrekvenciás eljárás az arc és a test kezelésére

Az EXION 4-in-1 készülék jobb eredményekkel, gyorsabb eljárásokkal, kevesebb fájdalommal és rövidebb gyógyulási idővel forradalmasítja a bőrfiatalító esztétikai orvoslást. Az EXION FRACTIONAL RF áttörést jelentő mikrotűs kezelés egyszeri áthaladással, kevesebb fájdalommal ér el hatásosabb eredményt!