FbPixel

Rosacea

• Kategória: Kiütések, krónikus és akut bőrbetegségek, bőrtünetek Bőrgyógyászat
Rosacea

A rosacea egy krónikus lefolyású gyulladásos bőrbetegség, mely leggyakrabban középkorú hölgyeknél alakul ki. A tünetek az arca lokalizálódnak. A betegség kezeletlen esetben folyamatosan romolhat. A betegség oka ismeretlen. Jelenlegi ismereteink szerint a rosacea nem gyógyítható, így a kezelés által a tüneteket kontrollálni, ill. csökkenteni lehet. A rosacea gyakran összetéveszthető allergiás jellegű megbetegedésekkel, aknéval ill. egyéb bőrtünetekkel.

Rosacea tünetei

Arcon megjelenő pirosodás. A rosacea általában az arc középső részén okoz kipirosodást. Az apró hajszálerek kitágulnak, elsősorban az orr és áll területén észlelhetőek. Ezek a hajszálértágulatok felelősek a kipirosodásért.

Pattanások, gyulladt csomók. A rosacea későbbi stádiumában már nemcsak kipirosodás, de pattanások, gyulladt csomók is kialakulhatnak, melyek nagyon hasonlítanak az acnera. Ezekben ritkán genny is található. Az arcbőr érzékeny és gyakori a melegségérzés.

Szemészeti tünetek. A rosacea -ban szenvedő páciensek kb. fele szemszárazságról, irritációról, szem körüli duzzanatról, kivörösödő szemhéjakról is beszámol. Esetenként a szemészeti tünetek megelőzik az arcbőri tüneteket.

Megnagyobbodott, vörös orr. Ritkán, rosacea következménye a megnagyobbodott orr, melyet rhinophymanak is neveznek. Ez férfiaknál nagyobb arányban fordul elő.

Rosacea okai

Az rosacea oka ismeretlen, de vannak olyan tényezők, melyeket gyakrabban észlelünk rosaceaban szenvedő pácienseknél.

Számos tényező provokálhatja ezt a típusú betegséget.

• meleg ételek és italok
  • fűszeres ételek
  • alkohol
  • szélsőséges hőmérséklet
  • napfény
  • stressz, érzelmi kilengések
  • meleg fürdő, szauna
  • kortikoszteroidok
  • gyógyszerek (magas vérnyomás esetében alkalmazandó gyógyszerek)

Rizikó tényezők

Ezek azok a tényezők, amely megléte esetén nagyobb valószínűséggel alakulhat ki a betegség:

• nő (nem)
  • világos bőrszín
  • 30-60 év kor között
  • családban már fordult elő hasonló megbetegedés

A Rosacea szövődményei

Néha a faggyúmirigyekben gazdagabb területeken (áll, orr) a bőr megvastagodik, mely következtében az érintett testrészek megnagyobbodnak. Ez a tünet azonban férfiaknál sokkal gyakoribb.

Rosacea kivizsgálása és diagnózisa

Nincsen specifikus vizsgálat a diagnózis felállítására. A kezelőorvos az Ön által elmondott panaszok, a klinikai kép, a bőr fizikai elemzése és egyéb betegségek kizárása alapján állítja fel a diagnózist.

A Rosacea kezelése és gyógyszerek

A rosacea nem gyógyítható, a kezeléssel a tünetek enyhítése és a folyamat lassítása a cél.

Gyógyszerek:

Antibiotikum. A rosaceaban alkalmazandó antibiotikumoknak gyulladáscsökkentő hatásuk is van.

“Aknés” gyógyszerek. Amennyiben a szájon át szedhető antibiotikumok nem elég hatákonyak, akkor az akne kezelésében már ismert isotretinoin a javasolt kezelési stratégia.

A kezelés időtartama jelentősen függ a tünetek súlyosságától, de általában 1-2 hónap alatt javulás következik be. A gyógyszer szedését követően a tünetek visszatérhetnek, ezért egy alacsonyabb dózisú, elhúzódó hatású gyógyszeres kezelés válhat szükségessé.

Életmód

Az egyetlen dolog amit befolyásolni lehet, hogy minden ismert provokáló faktort el kell kerülni. Érdemes figyelni, hogy az Önnél jól ismert provokáló tényezők mellet, melyek azok, amelyek a tünetek fellángolásához vezethetnek.

• UVB és UVA elleni legalább 30 SPF számú fényvédő használata.
  • Télen az arc mechanikai védelme.
  • Kerülni kell a gyakori kezelés miatti irritációt.
  • Az arcbőr kíméletes tisztítása javasolt.
  • Minden irritáló jellegű összetevőt (pl. alkohol), mely száríthatja a bőrt, kerülni érdemes.

Legfrissebb cikkek

Tejallergia

tejallergia egy nem normális reakció az immunrednszer részéről a tejre és tejszármazékokra. A tehéntej allergia a leggyakrabban előforduló reakció, de a szakirodalomban leírtak már juh, kecske, bivalytej allergiát is. Néhány gyermek esetében akik a tehéntejre allergiásak voltak a szójatejre is mutattak allergiás reakciót.

Korpa, korpás fejbőr

korpa, a hámreakcióval jelentkező bőrtünetek egyik formája. Leggyakrabban a fejbőrön jelenik meg. Habár a korpa nem fertőző és ritkán súyos jellegű, mégis esztétikai és ezen keresztül pszihés hatásai is vannak. Krónikus jellegű megbetegedés, melyet időnként nehéz kezelni.

Vitiligo

A bőrnek egy állapota, mely során a bőrben lévő melanin felszívódik. A melanin határozza meg a bőrünk. hajunk, szemünk színét. Minél több melanint tartalmaz a bőrünk, annál sötétebb tónusú. A vitiligo akkor jelentkezik, ha a melanint termelő sejtek meghalnak, vagy nem képesek többé a melanin előállítására.

Legfrissebb cikkek

Összes kategória

EXION™ FACE – Az első tűmentes technológia a hialuronsav termelés fokozására

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék a legfejlettebb bőrkezeléseket nyújtja. Az EXION sokoldalú technológiája egyedi energia kombinációkat használ, hogy javítsa a bőr szerkezetét, fokozza feszességét és visszaállítsa egészségét az arcon, a testen és az intim területeken egyaránt. Az EXION FACE kezelés az első tűmentes technológia a szervezet hialuronsav termelésének fokozására!

Tovább olvasom
EXION™ FRAKCIONÁLT RF – A leggyorsabb mikrotűs rádiófrekvenciás eljárás az arc és a test kezelésére

Az EXION 4-in-1 készülék jobb eredményekkel, gyorsabb eljárásokkal, kevesebb fájdalommal és rövidebb gyógyulási idővel forradalmasítja a bőrfiatalító esztétikai orvoslást. Az EXION FRACTIONAL RF áttörést jelentő mikrotűs kezelés egyszeri áthaladással, kevesebb fájdalommal ér el hatásosabb eredményt!

EXION™ BODY – Bőrfeszesítés és lokális zsírbontás

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék műtét nélkül képes megfiatalítani az arc és a test bőrét, visszaállítani az intim területek egészségét. Az EXION BODY kezelés forradalmi megoldást kínál mindazok számára, akik műtét nélkül fokoznák bőrük feszességét és kezelnék a lokális zsírlerakódást szervezetükben.