Aknés hegek lézeres eltávolítása

Rosacea

A rosacea egy krónikus lefolyású gyulladásos bőrbetegség, mely leggyakrabban középkorú hölgyeknél alakul ki. A tünetek az arca lokalizálódnak. A betegség kezeletlen esetben folyamatosan romolhat. A betegség oka ismeretlen. Jelenlegi ismereteink szerint a rosacea nem gyógyítható, így a kezelés által a tüneteket kontrollálni, ill. csökkenteni lehet. A rosacea gyakran összetéveszthető allergiás jellegű megbetegedésekkel, aknéval ill. egyéb bőrtünetekkel.

Rosacea tünetei

Arcon megjelenő pirosodás. A rosacea általában az arc középső részén okoz kipirosodást. Az apró hajszálerek kitágulnak, elsősorban az orr és áll területén észlelhetőek. Ezek a hajszálértágulatok felelősek a kipirosodásért.

Pattanások, gyulladt csomók. A rosacea későbbi stádiumában már nemcsak kipirosodás, de pattanások, gyulladt csomók is kialakulhatnak, melyek nagyon hasonlítanak az acnera. Ezekben ritkán genny is található. Az arcbőr érzékeny és gyakori a melegségérzés.

Szemészeti tünetek. A rosacea -ban szenvedő páciensek kb. fele szemszárazságról, irritációról, szem körüli duzzanatról, kivörösödő szemhéjakról is beszámol. Esetenként a szemészeti tünetek megelőzik az arcbőri tüneteket.

Megnagyobbodott, vörös orr. Ritkán, rosacea következménye a megnagyobbodott orr, melyet rhinophymanak is neveznek. Ez férfiaknál nagyobb arányban fordul elő.

Rosacea okai

Az rosacea oka ismeretlen, de vannak olyan tényezők, melyeket gyakrabban észlelünk rosaceaban szenvedő pácienseknél.

Számos tényező provokálhatja ezt a típusú betegséget.

• meleg ételek és italok
  • fűszeres ételek
  • alkohol
  • szélsőséges hőmérséklet
  • napfény
  • stressz, érzelmi kilengések
  • meleg fürdő, szauna
  • kortikoszteroidok
  • gyógyszerek (magas vérnyomás esetében alkalmazandó gyógyszerek)

Rizikó tényezők

Ezek azok a tényezők, amely megléte esetén nagyobb valószínűséggel alakulhat ki a betegség:

• nő (nem)
  • világos bőrszín
  • 30-60 év kor között
  • családban már fordult elő hasonló megbetegedés

A Rosacea szövődményei

Néha a faggyúmirigyekben gazdagabb területeken (áll, orr) a bőr megvastagodik, mely következtében az érintett testrészek megnagyobbodnak. Ez a tünet azonban férfiaknál sokkal gyakoribb.

Rosacea kivizsgálása és diagnózisa

Nincsen specifikus vizsgálat a diagnózis felállítására. A kezelőorvos az Ön által elmondott panaszok, a klinikai kép, a bőr fizikai elemzése és egyéb betegségek kizárása alapján állítja fel a diagnózist.

A Rosacea kezelése és gyógyszerek

A rosacea nem gyógyítható, a kezeléssel a tünetek enyhítése és a folyamat lassítása a cél.

Gyógyszerek:

Antibiotikum. A rosaceaban alkalmazandó antibiotikumoknak gyulladáscsökkentő hatásuk is van.

“Aknés” gyógyszerek. Amennyiben a szájon át szedhető antibiotikumok nem elég hatákonyak, akkor az akne kezelésében már ismert isotretinoin a javasolt kezelési stratégia.

A kezelés időtartama jelentősen függ a tünetek súlyosságától, de általában 1-2 hónap alatt javulás következik be. A gyógyszer szedését követően a tünetek visszatérhetnek, ezért egy alacsonyabb dózisú, elhúzódó hatású gyógyszeres kezelés válhat szükségessé.

Életmód

Az egyetlen dolog amit befolyásolni lehet, hogy minden ismert provokáló faktort el kell kerülni. Érdemes figyelni, hogy az Önnél jól ismert provokáló tényezők mellet, melyek azok, amelyek a tünetek fellángolásához vezethetnek.

• UVB és UVA elleni legalább 30 SPF számú fényvédő használata.
  • Télen az arc mechanikai védelme.
  • Kerülni kell a gyakori kezelés miatti irritációt.
  • Az arcbőr kíméletes tisztítása javasolt.
  • Minden irritáló jellegű összetevőt (pl. alkohol), mely száríthatja a bőrt, kerülni érdemes.

1 válasz