Molluscum

Molluscum – “Uszodaszemölcs”

A molluscum contagiosum (uszodaszemölcs) egy nagyon gyakori vírusos eredetű bőrbetegség. Ha a bőrtünetek sérülnek, elvakarják, akkor a fertőzés a környző területekre is terjedhet.

Habár leggyakrabban gyermekeken jelenik meg, a vírus a felnőtt bőrön is megtapadhat és hasonló bőrtüneteket okozhat. Elsősorban a vékonyabb bőrrel rendelkező nemi tájékon jelentkeznek a tünetek. A fertőzés testkontaktus útján terjed, ezért nemi úton terjedő (STD – szexuálisan terjedő megbetegedés) fertőzésnek is tekinthető.

A szemölcs tünetei

A molluscum contagiosum egy bőrszínű, félgömbszerűen kiemelkedő, középen behúzódást mutató papula a bőrön.

• 2-5mm-es nagyságú
  • középen a tetején finom behúzódás
  • lehet bőrszínű, vörös, vagy irritált
  • könnyen leszedhető vakarás útján, mely során a mikrosérülések miatt a fertőzés továbbvitele is biztosított

Gyermekeknél az arcon, nyakon, végtagokon jelenik meg. Felnőtteknél a genitális területen észlelhető leggyakrabban. A fertőzés ilyen esetben szexuális együttlét során is átadható.

Szemölcs kialakulásának okai

A vírus, mely a molluscum contagiosum bőrfertőzést okozza könnyen terjed:

• direkt bőr-bőr kontaktussal
  • bőr-egyéb használati tárgy (gyerekjáték, törülköző) direkt kontaktusával
  • szexuális érintkezés tünetes partnerrel
  • a bőrtünetek vakarása, dörzsölése kiváló lehetőség a vírus környező bőrbe történő szétszórásához

Rizikó tényezők

A molluscum contagiosum esetén a gyengült immunrendszer, illetve gyermekeknél atópiás dermatitis fennállása lehet rizikó tényező.

A szemölcs szövődményei

A leggyakoribb szövődmény a molluscum contagiosum gyulladása, irritációja.

Molluscum kivizsgálása és diagnózisa

A bőrtünetek klinikai vizsgálata elég a diagnózis felállításához. Amennyiben nem vagyunk biztosak, akkor szövettani vizsgálat is eszközölhető.

Az szemölcs kezelése és gyógyszerek

A molluscum contagiosum kezelés nélkül is eltűnhet 6-12 hónap alatt. A bőrtünetek kifejezetten fertőzőek, ezért minél koraibb eltávolítás javasolt.

Gyógyszeres. Infectodell ecsetelő napi 2x a molluscumokra, míg be nem gyulladnak. Recept nélkül kapható.

Sebészi. (Volkman kanállal eltávolítás, fagyasztás, lézer)

A Molluscum kialakulásának megelőzése

• Kézmosás. A megfelelő kézmosás csökkenti a vírus terjedését.
  • A bőrtüneteket tilos piszkálni. Ha olyan területen van a molluscum amelyet borotva érhet, akkor a vírus szóródhat.
  • A vírussal fertőzött személy ruházata is fertőzött lehet.
  • Szexuális kapcsolat kerülése. Molluscum contagiosum fertőzés esetén, a tünetek teljes eltűnéséig nem javasolt a direkt test-test kontaktus.
  • A bőrtünetek fedőkötése. A ruházattal nem fedett területen érdemes a molluscum contagiosumok laza fedőkötése.

Uszoda, mint tényező

Nem ismert, hogy a molluscum contagiosum a klóros vízben tud-e továbbterjedni, fertőzni. Szakértők inkább a használati tárgyak segítségével történő vírusterjedést valószínűsítik.

Bejelentkezés molluscum vizsgálatra