FbPixel

Genitális Herpesz

• Kategória: Fertőzések, nemi szemölcs, herpesz Nemigyógyászat
Genitális Herpesz

A genitális herpesz (nemi herpesz) egy általános nemi úton terjedő megbetegedés, mely mind a férfiakat, mind pedig a nőket érinti. A nemi herpesz tulajdonsága, hogy fájdalmas, viszkető, égő jellegű érzést okoz. Sok fertőzött embernek azonban egyáltalán nincsenek tünetei. A fertőzött személy lehet ferzőző, annak ellenére, hogy nincsenek látható bőrtünetei.

A nemi herpeszt a herpes simplex virus okozza. A vírus terjedésében a szexuális érintkezésnek elsődleges szerepe van. Az első fertőzés után a vírus nyugalmi állapotba kerül a szervezetben és évente több alkalommal is aktivizálódhat.

Nincs gyógymód a herpesz ellen, de gyógyszerrel a tüneteket tudjuk enyhíteni, ill. csökkenteni tudjuk a fertőzés továbbadására a lehetőségét. Az óvszer hatékonyan tudja mérsékelni a fertőzés kockázatát.

Nemi Herpesz tünetei

A fertőzött személyek legtöbbje nem is tud herpeszes fertőzéséről, mert soha sincsen tünete, panasza, vagy olyan enyhék, hogy nem merül fel ennek lehetősége.

A herpesz aktivizálódásának első jele lehet a viszketés, égő jellegű fájdalom, mely esetleg hetekkel később jelentkezik a fertőződés után. Pár nappal később piros folt, majd vízszerű hólyagok jelennek meg. A hólyag megnyílik, seb keletkezik, mely váladékozhat, vérezhet.
Nők esetében a hüvelyben, külső nemi szerveken, méhszájon, végbélnyíláson, fenéken lehetnek tünetek. Férfiaknál a tünetek a péniszen, herezacskón, fenéken húgycsőben jelenhetnek meg. Ez utóbbi esetben vizelés során fájdalom jelentkezhet. A tünetek ezek után pár nappal visszahúzódnak és elmúlnak.

Recidíva
Recidivára (újra aktivizálódásra) azonban számitani kell. Bármikor megjelenhet.

Számos tényező provokálja a herpesz -t:

• stressz
  • kimerültség
  • betegség
  • műtéti beavatkozás
  • menstruatio
  • immunrendszert befolyásoló gyógyszerek, beavatkozások, krémek
  • napfény

A genitális herpesz okai:

A herpes simplex vírus 2 típusa okozza a nemi herpeses tüneteket.

HSV-1. Ez a típus általában a száj körül okoz hólyagokat, de orális szex során a nemi szervekre is átadóthat.

HSV-2. Ez a típus általában a nemi herpesz kialakulásáért felelős. A vírus szexuális érintkezéssel, valamint direkt kontaktus útján terjed.

A herpesz vírus nagyon érzékeny a környezeti tényezőkkel szemben, így a szervezeten kívül nagyon hamar inaktiválódik, tehát szinte lehetetlen a WC-re ülve, törülközővel, vagy más egyéb fertőzött személy által használt tárgyakkal átvinni.

A herpesz rizikó tényezői

Alább soroljuk fel azokat a tényezőket, melyek hajlamosítanak a betegségre:

A nők esetében gyakrabban jelentkezik nemi herpesz. A virus nagyobb valószínűséggel terjed férfiról nőre, mint fordítva.

Promiscuitas (gyakori partnerváltás). Gyakori partnerváltás növeli a herpeszes fertőzés lehetőségét.

A nemi herpesz szövődményei

Egyéb szexuálisan terjedő betegség. A nemi herpesz jelenléte növeli egyéb baktériumok és vírusok bejutását a szervezetbe.

Újszülött fertőzése. Az újszülött a szülés során a fertőzött anya által fertőződhet a vírussal. Vaksághoz, agyi károsodáshoz, légzési elégtelenséghez, akár halálhoz is vezethet.

Vizelési gondok. A húgycsőben jelentkező tünetek vizeléskor fellépő égő, igen fájdalmas panaszokat okozhatnak. Súlyos esetben a gyulladás jelentős duzzanatot válthat ki, mely a húgycső teljes elzáródásához, ezáltal vizelési képtelenséghez vezethet, mely azonnali beavatkozást igényel.

Meningitis. Ritkán, a herpes agyhártyagyulladáshoz vezethet.

Proctitis. A végbélgyulladás egyre gyakoribb jelenség a megváltozott szexuális szokások miatt.

A nemi herpesz vizsgálata és diagnózisa

DNS teszt. Vérből, sebből, liquorból lehet a fertőzést, illetve a vírus elleni antitesteket kimutatni.

A nemi herpesz kezelése és gyógyszerei

A nemi herpeszt nem lehet gyógyítani. Gyógyszerrel kezelés a következő előnyökkel jár:

• A tünetek gyorsabban gyógyulnak
  • A tünetek ismételt fellángolásakor enyhébb lefolyás várható
  • A tünetek ritkábban jelennek meg
  • Csökkenti a fertőzés átadásának lehetőségét.

A következő gyógyszerek alkalmazhatók herpesz fertőzésben:

• Acyclovir
  • Famciclovir
  • Valacyclovir

Milyen támogatásra számíthat?

Partner. Legyen nyitott és őszinte partnerével érzéseivel kapcsolatban. Bízzon benne, hogy amit mond az igaz. Ne ítéljen és döntsön elhamarkodottan. A herpesz vírus éveken keresztül lappanghat anélkül, hogy tüneteket okozna.

Megfelelő helyről a megfelelő információ. Konzultáljon orvosával ha nincs elég információja vírussal kapcsolatban. Tájékozódjon, hogy mi a teendő a tünetek megjelenésekor, illetve arról, hogyan tudja csökkenteni a vírus aktivizálódásának gyakoriságát.

Hogyan előzhető meg a genitális herpesz?

A legfontosabb, hogy elkerülje a HSV általi fertőzöttséget.

• Használjon óvszert minden alkalommal.
  • Szelektájon és csökkentse a partnerek számát.
  • Kerülje a szexuális aktust olyan partnerrel, aki tünetes.

Terhesség és a herpesz

A terhesség során fellépő új herpeszfertőzés, vagy a meglévő herpesz aktivizálódása károsíthatja a magzatot, ezért minden esetben beszéljen kezelő orvosával a teendőket illetően!

Legfrissebb cikkek

Bakteriális vaginózis

bakteriális vaginózis a hüvelyi gyulladásos folyamatok egyik formája, amelyben egy, a hüvelyben megtalálható számos baktérium közül felszaporodva, kellemetlen tünetek kialakulásához vezet.

Hüvelygyulladás

hüvelygyulladás (vaginitis) okozhat folyást, viszketést és fájdalmat. A háttérben a hüvelyi normálflórának a kényes egyensúlya felborult.

Lactobacillusok – Hüvelyi baktériumflóra

A hüvelyi folyás megnövekedett hüvelyi váladékozás. A folyás színe, szaga, mennyisége iránymutatást adhat a fertőzés jellegét tekintve, de minden esetben törekedni kell a megfelelő vizsgálatok alapján felállított diagnózisra.

Legfrissebb cikkek

Összes kategória

EXION™ eljárások kiegészítő ápolása

Az EXION™ 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék innovatív technológiája áttörést jelent az arc- és testkezelésében. Hogy a kezelések hatása minél látványosabb legyen és minél hosszabban tartson, a pácienseken is múlik.

EXION™ FACE – Az első tűmentes technológia a hialuronsav termelés fokozására

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék a legfejlettebb bőrkezeléseket nyújtja. Az EXION sokoldalú technológiája egyedi energia kombinációkat használ, hogy javítsa a bőr szerkezetét, fokozza feszességét és visszaállítsa egészségét az arcon, a testen és az intim területeken egyaránt. Az EXION FACE kezelés az első tűmentes technológia a szervezet hialuronsav termelésének fokozására!

Tovább olvasom
EXION™ FRAKCIONÁLT RF – A leggyorsabb mikrotűs rádiófrekvenciás eljárás az arc és a test kezelésére

Az EXION 4-in-1 készülék jobb eredményekkel, gyorsabb eljárásokkal, kevesebb fájdalommal és rövidebb gyógyulási idővel forradalmasítja a bőrfiatalító esztétikai orvoslást. Az EXION FRACTIONAL RF áttörést jelentő mikrotűs kezelés egyszeri áthaladással, kevesebb fájdalommal ér el hatásosabb eredményt!