Tripper, Kankó (Gonorrhoea)

A tripper egy szexuálisan terjedő megbetegedés, mely mind a férfiakat, mind a nőket érintheti. Leggyakrabban a húgycsőben, végbélben, torokban és a méhnyakban mutatható ki.

A leggyakoribb fertőzési mód a szexuális út, de az újszülöttek a szülés során is fertőződhetnek. Ilyenkor a szemtüneteknek jut a vezető szerep.

Bizonyos esetekben tünetmentesen zajlik. Ilyenkor nem tudhatja az ember, hogy fertőző forrás.

Tripper tünetei

A tripper fertőzés a szervezet több részét is érintheti, de leggyakrabban a nemi szerveket.

Nemi szervek Férfi:

• fájdalmas vizelés
  • folyás s húgycsőből
  • fájdalom, vagy duzzanat a herében

Nemi szervek Nők:

• bővebb folyás
  • fájdalmas vizelés
  • közti vérzés
  • alhasi fájdalom
  • kismedencei fájdalom
  • Nemi szerveken kívül eső területek.

Végbél: A panaszokhoz és tünetekhez tartozik a végbéltáji viszketés, végbélből folyás, a WC papíron véres csíkok.

Szem: Ha a fertőzés a szembe jut akkor fájdalom, fényérzékenység, fokozott váladékozás jelentkezik.

Torok: Torokfájdalom, nyaki nyirokcsomók megnagyobbodása.

Ízület: Az érintett ízület fájdalmas, vörös, duzzadt.

A Tripper okai:

A gonorrheat a Neisseria gonorrhea nevezetű baktérium okozza. A baktérium leggyakrabban szexuális aktus (orális, végbél vagy hüvelyi) közben kerül át.

Rizikó tényezők

• Fiatal kor
  • Új szexpartner
  • Több szexpartner
  • Korábbi gonorrhea diagnózis

Tripper szövődményei

Meddőség – nők. Kezeletlen gonorrhea a méhbe és a petevezetékbe tud terjedni, majd ott kismedencei gyulladást (pelvic inflammatory disease – PID) okoz, melynek hegesedés, meddőség a következménye. A PID egy súlyos betegség, mely azonnali kezelést igényel.

Meddőség – férfiak. Kezeletlen gonorrhea mellékhere és heregyulladást okozhat, mely meddőséghez vezethet.

A fertőzés egyéb szerveket érintő terjedése. A kezeletlen bacterium a véráram útján az izületekbe is eljuthat. Láz, kiütés, izületi fájdalom, izületi gyulladás jelentkezhet.

Tripper vizsgálata és diagnózisa

Férfiaknál a váladékból készített kenetben azonnal felállítható a diagnózis. Ettől függetlenül tenyésztéses vagy DNS vizsgálatra is küldünk anyagot. A torok, végbél, méhszájból is ki lehet mutatni a kórokozót a fenti viszgálatokkal.

Egyéb szexuálisan terjedő megbetegedések vizsgálata. A gonorrhea megléte esetén egyéb szexuálisan terjedő megbetegedések szűrő jellegű viszgálata is javasolt. A gonorrhea jelenléte jelentősen növeli a rizikót egyéb fertőzések begyűjtésére is.

Tripper kezelése és gyógyszerek

A tripper kezelése antibiotikummal történik. A növekvő retisztencia miatt a ceftriaxon injekciós kezelés javasolt. A partner vizsgálata és kezelése is elengedhetetlen a fertőzési láncolat megszakítása érdekében.

Tripper megelőzése

Az óvszer használata orális, hüvelyi és anális úton folytatott aktus során javasolt.

Óvakodjon a szextől, ha a partnernek szokatlan tünetei vannak. Ha a partnernek a nemi szervén kiütés, kipirosodás van, vagy fájdalmas vizelésre panaszkodik, akkor fel kell, hogy merüljön a szexuálisan terjedő megbetegedés lehetősége.

Rendszeres szűrés. Ha a páciensre magas rizikó jellemző a szexuálisan terjedő megbetegedésekre vonatkozóan, akkor rendszeres szűrő vizsgálat javasolt.