Hüvelygyulladás

A hüvelygyulladás (vaginitis) okozhat folyást, viszketést és fájdalmat. A háttérben a hüvelyi normálflórának a kényes egyensúlya felborult.

Hüvelygyulladás típusai:

Bakteriális vaginózis – a hüvelyben élő egyéb baktériumoknak a túlzott mértékű elszaporodása

Gombás fertőzés, melyet leggyakrabban, a normális hüvelyben is jelen lévő Candida albicans okoz.

Trichomoniasis. A trichomonas parazita által okozott szexuálisan terjedő fertőzés

Hüvelyi atrophia, mely a menopausa elmúlásával az ösztrogén szint csökkenésével magyarázhatjuk.

Hüvelygyulladás tünetei

• A folyás színe, szaga változhat.
  • Hüvelybemenetnél jelentkező fokozott viszketés, irritáció
  • Szex közben fájdalom
  • Fájdalmas vizelés
  • Enyhe hüvelyi vérzés

A hüvelyi folyás jellegéből következtetni lehet a hüvelygyulladás típusára:

• Bakteriális vaginózis. Szürkésfehér, folyékony, bűzös váladék. A váladék szaga hasonlít a hal szagára, mely erősödhet szexuális aktus után.
  • Gombás fertőzés. A legfőbb tünet a viszketés, de lehet darabos, bő, sűrű folyás is.
  • Trichomonas. Általában sárgás-zöldes, habos váladék észlelhető.

Hüvelygyulladás okai

Bakteriális vaginózis

A bakteriális vaginózist a hüvelyben normálisan előforduló, ott élő baktériumtörzsek kóros túlnövése okozza. Normális helyzetben a “jó” baktériumok (lactobacillus) sokkal nagyobb arányban vannak jelen a “rossz” baktériumokhoz (anaerob törzsek) viszonyítva a hüvelyben. Ha a “rossz” baktériumok száma túlzottan megemelkedik, felborul az egyensúly, bakteriális vaginózis állapota alakul ki.

Gombás fertőzés

A gombás fertőzés akkor jön létre, amikor a hüvelyben lévő gombák (leggyakrabbab Candida fajok) túlzottan felszaporodnak a hüvelyben. A Candida nemcsak a hüvelyben tud panaszokat okozni. Szájban, bőrön és a köröm megbetegedéseiben is szerepet játszhat.

Trichomonas

Gyakori szexuális úton tejedő megbetegedés, melyet egy parazita, a Trichomonas vaginalis okoz. Ez a kórokozó szexuális érintkezés során kerül át a partnerbe. Férfiaknál a kórokozó a húgycsövet fertőzi meg, de gyakran tünetmentes. Nőknél a hüvelyben alakul ki a fertőzés, és szinte mindig vannak tünetei.

Nem fertőzéses eredetű vaginitisek

Hüvelyi sprayk, illatosítók, illatos szappanok, fertőtlenítő hatású tusfürdők, spermicid termékek irritációt, allergiás reakciót válthatnak ki a hüvelyben, illetve a nemi szerven. A hüvely nyálkahártyájának elvékonyodása vezethet hüvelyi viszketéshez, égő jellegű érzés kialakulásához, mely szexuális együttlét alatt romolhat. A női nemi hormonok szintjének a csökkenése (menopausa, petefészkek műtéti eltávolítása) áll leggyakrabban ennek hátterében.

Hüvelygyulladás rizikó tényezői

• Hormonális változások (terhesség, fogamzásgátlók, menopausa)
  • Szexuális aktivitás
  • Szexuálisan terjedő betegség megléte
  • Antibiotikumok, steroidok szedése
  • Kezeletlen diabetes mellitus (cukorbetegség)
  • Higiéniás termékek (hüvelyöblítők, hüvelyi sprayk) túlzott használata
  • Nem szellőző, tú szoros fehérneműk viselése
  • IUD (spiral) jelenléte

Melyek a hüvelygyulladás szövődményei?

A hüvelyi fertőzések nem okoznak súlyos szövődményeket. Terhes nőknél tünetes bakteriális vaginózis, trichomoniázis alacsony születési súlyhoz, illetve koraszüléshez vezethet. A hüvelyben felborult normal flora hajlamosít egyéb szexuális úton terjedő betegségekre.

Hogyan zajlik a hüvelygyulladás vizsgálat?

A hüvelyből kenet vétele, valamint további mkrobiológiai vizsgálatokra mintavétel javasolt.

A hüvelygyulladás kezelése és gyógyszerei

Bakteriális vaginózis

Helyi kezelésként clindamycin tartalmú krém, vagy metronidazol tartalmú gél alkalmazandó. Súlyosabb esetben metronidazol tartalmú gyógyszer javasolt. Általában 5-7 napig tart a kezelés.

Gombás fertőzés

Helyi kezelésként lotrimazole, miconazole jön szóba. Súlyosabb esetben fluconazol gyógyszeres kezelés javasolt. Ezek egy része recept nélkül is kapható a gyógyszertárakban. Ez a lehetőség nagyon kényelmes, mert időt és pénzt lehet vele megspórolni. A hátránya az, hogy nem biztos, hogy a többféle vaginitist, hüvelyi folyást okozó megbetegedések közül pont a jót kezelik. Ezáltal késik a korrekt diagnózis és elhúzódik a kezelés.

Trichomonas

Metronidazole vagy tinidazol hatóanyagú készítmények hatásosak ellene.

Hüvelyi atrophia
Ösztrogén tartalmú készítmények lehetnek hatásosak az atrophia mellékhatásainak a csökkentésében.

Nem fertőző eredetű vaginitis
A kezelés első lépése az irritáló anyag megszüntetése, eltávolítása. Helyi gyulladáscsökkentő és hűsítő jellegű készítmények használata javasolt.

Hogyan előzhető meg a hüvelygyulladás?

Forró fürdők, melegvizes gyógyfürdők, wellness fürdők kerülése.
Fürdés és zuhanyzás során nem javasolt illatosított, antibakteriális hatású tusfürdők, illetve szappanok használata.

Irritáló hatású termékek. Ide tartoznak a tamponok és betétek.

Toalett utáni helyes tisztálkodás. Székelés után mindig előről hátrafelé kell törölni. Ezzel elkerülhető, illetve csökkenthető a hüvelybe jutó bélbaktériumok mennyisége.
Tilos a hüvelyöblítés. A hüvelynek megvan a maga öntisztító folyamata. Nem kell még külön hüvelyzuhannyal is kimosni. A hüvelyöblítés során kimosódnak azok a baktériumok, melyek a normal flóra fenntartásáért felelősek lennének. A hüvelyzuhany nem szünteti meg a hüvelyfertőzést.

Óvszer. Az óvszer használata segít a szexuálisan terjedő fertőzések terjedésének megakadályozásában.

Pamut fehérnemű. A pamut fehérneműk jobban szellőznek, nem gátolják a normális hőledást, párolgást. Műszálas fehérneműkben a bőrön meleg, párás környezet alakul ki (hajlatok), mely a gombák melegágya lehet.