Hüvely (Vagina): Mi a normális és mi nem?

Az egészséges állapot fontos része a nők általános jóllétének. A hüvelyi problémák érinthetik a termékenységet, a szexuális vágyat és az orgazmusra való képességet. A fennálló hüvelyi problémák az élet egyéb területét is érintik, stresszhez, párkapcsolati problémákhoz, magabiztossági problémákhoz vezethet.

Mi befolyásolja az egészséges hüvely állapotát?

A hüvely egy zárt izommal körbevett cső, mely a vulvatól – a nemi szerv külső része – a méhnyakig (cervix) tart. Számos tényező befolyásolja az állapotát.

Védekezés nélküli szex: védekezés nélküli szex során szexuálisan terjedő betegségeket lehet elkapni

Túl heves szex: a túl heves szexuális aktus során mikrosérülések, illetve erőteljesebb sérülések, szakadások keletkezhetnek

Gyógyszerek és intim mosakodók: elhúzódó antibiotikum kúra növeli a hüvelyi gombás fertőzés kialakulását. Bizonyos antihisztaminok fokozzák a hüvelyi szárazságot. A tamponok toxikus shock syndromahoz – ritka, életet veszélyeztető megbetegedés, mely hátterében bakteriális fertőzés áll – vezethet. A tamponok használata a gátizmok renyhüléséhet vezet, mely kezdetben csak a szexuális élmény csökkenéséhez, későbbiekben vizelettartási problémákhoz (incontinentia) vezethet.

Fogamzásgátló termékek: Spermaölő és NuvaRing (hüvelygyűrű) hüvelyi irritatiot okozhat. Diaphragma, vagy fogamzásgátló szivacs használata toxikus shock syndromahoz – ritka, életet veszélyeztető megbetegedés, mely hátterében bakteriális fertőzés áll – vezethet.

Terhesség és szülés. A terhesség során leáll a menstruáció a születésig, ill. a szoptatás során akár további hónapokig. A terhesség során gyakran fellép bővebb hüvelyi folyás. A szülés során gyakran gátmetszést végeznek.

Pszichológiai tényezők. Szorongás, depresszió alacsonyabb szintű izgatottsághoz vezet, mely szexuális aktus közbeni diszkomforthoz, fájdalomhoz vezethet.

Trauma – szexuális zaklatás vagy fájdalmas első szexuális élmény – szintén vezethet szexuális aktus közbeni fájdalomérzethez.

Öregedés. Elveszti rugalmasságát, illetve a váladéktermelés is csökken a menopausa után

Hormon szintek. A hormonok szintjének változása hatással van a hüvelyi állapotra. A menopausa után, szülés után és szoptatás alatt az ösztrogénszint lecsökken. Az ösztrogén szintjének csökkenése a hüvelyi nyálkahártya vékonyodásához vezethet, mely során érzékenyebb, sérülésre, szexuális aktus során érzett fájdalomra hajlamosabbá válik.

Hüvelyt érintő állapotok

Szexuális problémák. Ide tartozik az ideiglenesen, vagy állandóan jelentkező genitális fájdalom a szexuális aktust megelőzően, közben, vagy közvetlenül utána (dyspareunia). A behatolás során jelentkező fájdalom a falában lévő izmok görcsös összehúzódása (vaginizmus).

Szexuálisan terjedő fertőzések. Számos fertőzés létezik, melyek befolyásolják a vagina állapotát. Nemi szemölcsök, syphilis és a nemi herpes.

Vaginitis. Fertőzés vagy a normal hüvelyi baktériumflóra felborulása hüvelyi gyulladáshoz vezet (vaginitis). A tünetek, folyás, szag, viszketés és fájdalom. A leggyakoribb formája a bakteriális vaginosis, mely során a hüvelyben normálisan is megtalálható valamelyik bacterium túzott mértékű elszaporodása.

Kismedencei szalagok megnyúlása. Ha a méhet tartó szalagok és kötőszöveti rostok megnyúlnak, elgyengülnek, akkor a méh, a húgyhólyag és a végbél megsüllyed, és a méh a hüvelybe nyomulhat (méh prolapsus). Ennek eredményeképpen a hüvely is lesüllyed, mely jelentős fájdalomhoz, vizelet incontinentiához vezethet.

Hüvely betegségeinek jelei, tünetei?

• A hüvelyi váladék színének, szagának, mennyiségének a változása
  • Hüvelyben jelentkező viszketés, irritatio
  • Közti vérzés , szexuális aktus utáni és menopausában jelentkező vérzés
  • A hüvelyben tapintható terime
  • Hüvelyben jelentkező fokozott nyomó jellegű érzés

Mit lehet tenni a hüvely egészségéért?

Szexuális felelősség. Óvszer használata vagy monogám élet olyan partnerrel akinek nincsenek szexuális úton terjedő betegségei

Oltás. Az oltás erőteljesebb védelmet biztosít például a HPV vagy a hepatitis B fertőzésekkel szemben.

Megfelelő higiénia. Ne használjon illatosított szappanokat és tusfürdőket ezen a területen. Ne alkalmazza a hüvelyöblögetést. Kerülje az intim sprayk használatát és az illatosított tamponokat.

Intim torna. Sajátítsa el az intim torna gyakorlatait, és alkalmazza minden nap.

Élvezeti szerek. Az alkohol és kábítószerek szexuális funkciózavarokhoz vezet. A nikotin csökkenti a szexuális vágyat.

Habár nem minden hüvelyi probléma előzhető meg, a rendszeres vizsgálat, szűrővizsgálatok során időben fény derülhet azokra a problémákra, betegségekre melyek hosszútávú fennállása során visszafordíthatatlan károsodásokat okozhatnak.