Gombás fertőzés

Milyen tünetekkel jár a gombás fertőzés?

A gombás fertőzés a bőrünkön bárhol kialakulhat. Általában éles szélű, vöröses színű, kerek, enyhén hámló, viszkető bőrtünet formájában jelentkezik. A hajlatokban nedvedzéssel is járhat. Időnként az elváltozás szélén apró hólyagokból álló koszorú alakulhat ki.

Gombás fertőzésre hajlamosító tényezők

Igen vannak. Ide sorolható az elhízás, antibiotikumok tartós szedése, cukorbetegség, háziállatok tartása, nehezen szellőző műanyag textíliák és cipők viselése, az izzadás, a nedvesség is a gombák szaporodását segíti. Hormonális eltérések – tartós fogamzásgátló szedés, terhesség, mellékvesekéreg betegségek – szintén hajlamosíthatnak gombás fertőzés -ek kialakulására. Egyéb tényezőként számba kell még venni a rossz keringési viszonyokat, artériás érszűkület, trombózis utáni állapot, nyiroködémát is.

Nemcsak a bőrünkön, de a körmön is megjelenhet a gomba.

Gombás fertőzés egyik formája a körömgomba

A köröm ilyenkor elszíneződik (sárgás, barnás), töredezetté válik, lassabban növekszik, begyulladhat, megvastagodhat.

Hogyan történik a gombás fertőzések kezelése?

A gombás fertőzés kezelése előtt minden esetben mintavétel történik a bőrről, vagy a körömről gomba tenyésztésre. A leletek ismeretében döntünk, hogy helyi vagy kombinált, helyi és gyógyszeres kezelés szükségességéről. Természetesen ez függ a páciens betegségeitől és a szedett gyógyszerektől is. A kezelés a bőr esetében pár hét, míg a körömgomba esetében akár egy év is lehet. Gyógyszer szedése esetén bizonyos laboratóriumi paramétereket rendszeresen ellenőrizni kell.

Hogyan zajlik a mintavétel?

A mintavétel egy éles eszközzel történik, mely során a bőrről, vagy a körömről úgynevezett “kaparékot” nyerünk. A vizsgálat nem fájdalmas.