Chlamydia trachomatis

A Chlamydia egy általános szexuálisan terjedő megbetegedés. Sok esetben nem tudni, hogy ilyen fertőzés áll fenn, mert nem jelentkeznek az általános panaszok, gáttáji fájdalom, áttetsző, kevés folyás a húgycsőből, vagy a hüvelyből.

Minden nem és korosztály ki van téve a fertőzésnek. A kezelése egyszerű. Ha nem történik meg a kezelés súlyos szövődmények léphetnek fel.

Chlamydia tünetei

• Általában tünetmentesen zajlik.
  • A nők esetében a ¾-ének nincs klinikai tünete.
  • A fertőzött férfiak 50%-a tünetmentes.

Ha mégis megjelennek a tünetek, akkor általában olyan enyhén, hogy nem is foglalkozik vele az ember.

Chlamydia tünetek hölgyek esetén:

• Alhasi fájdalom
  • Nem szokásos hüvelyi folyás
  • Köztes vérzés
  • Hőemelkedés
  • Fájdalmas közösülés
  • Vizelés közben vagy végén csípő jellegű érzés
  • Gyulladás, duzzanat a hüvelyben és végbéltájon.
  • Aktus utáni vérzés
  • Jobb bordaív tájékán jelentkező nyomási fájdalom

A hölgyeknél a fertőzés érintheti: méhszáj, petevezeték, petefészek, szem, torok, végbél.

Chlamydia tünetek férfiak esetén:

• Vizelés közben fájdalom
  • Folyás a húgycsőből, mely kevés, és általában fehéres, áttetsző színű
  • Végbélnyílás körül duzzanat
  • Nehézvizelés
  • Herékbe sugárzó “húzó” jellegű fájdalom
  • Tompa, gáttájékon jelentkező fájdalom

Férfiaknál a fertőzés érintheti: húgycső, here, mellékhere, prosztata, szem, torok, végbél.

Mind a férfiakban, mind pedig a nőkben végbéltáji viszketés, és vérzés észlelhető. A szem fertőződése esetén kötőhártyagyulladás, szem pirosodása alakul ki.

Chlamydia fertőzés okai

A Chlamydia fertőzést egy baktérium okozza, mely nemi úton terjed. Orális, hüvelyi, és anális érintkezés útján is el lehet kapni. Amnnyiben a váladék a szembe jut, helyileg bő váladékozással járó kötőhártyagyulladás alakul ki.
A Chlamydia fertőzés gyakoribb, mint a tripper, vagy szifilisz .
Érintheti: penist, hüvelyt, végbélnyílást, húgycsővet, szemet és a torkot is.

Chlamydia trachomatis a baktérium:

A baktériumnak több szerotípusa is létezik. A D-K szerotípusok felelősek az urogenitalis fertőzések, míg az L szerotípus a lympogranuloma venerum kialakulásáért. A baktérium a sejtekben él. Két formában jelenik meg: az egyik nem fertőző, sejten belül lévő un. vegetatív alak, míg a másik a sejten kívüli fertőző alak.
Csak speciális eljárásokkal vizsgálható, azonosítható

Hajlamosító tényezők

• 24 év alatti életkor
  • több alkalmi kapcsolat
  • korábbi szexuálisan terjedő beteség

Chlamydia fertőzés szövődményei

Egyéb szexuálisan terjedő megbetegedések. Chlamydia fertőzött páciensek fogékonyabbak egyéb szexuálisan terjedő betegségekre, mint pl. tripper, vagy a HIV.

Kismedencei gyulladás (PID). A kismedencei gyulladás a méh és a petevezetékek gyulladása miatti alhasi fájdalom és láz. Súlyos esetben akár kórházi kezelés is szükségessé válhat. A gyulladás károsíthatja a petevezetéket, a petefészkeket, méhet beleértve a méhnyakat is.

Mellékheregyulladás. A Chlamydia fertőzés érintheti a mellékheréket is. Láz, mellékhere megnagyobbodás, heretáji fájdalom jellemzi.

Prostata. A fertőzés egészen a prosztatáig is eljuthat. A prostata gyulladása (prostatitis) aktus utáni fájdalommal, lázzal, hidegrázással, vizelési panaszokkal, deréktáji fájdalommal járhat.

Izületi gyulladás (arthritis). A fertőzés esetén reaktív arthritis léphet fel, mely a Reiter szindróma részjelensége. Ez a tünetegyüttes érinti az izületeket, szemet, és a hugycsövet. Férfiaknál gyakrabban jelentkezik. A fertőzésen átesett betegek kb. 1%-ánál a genitalis tünetek jelentkezése után észlelhető.

Perihepatitis. Elsősorban nők esetében a hasüregbe felszálló fertőzés a májtokot is elérheti. Ebben az esetben már nem alhasi panszok, hanem jobb bordaív alatt jelentkező erős fájdalom, nyomásérzékenység alakulhat ki.

Meddőség. Már egy alkalommal történt fertőződés 10-20%-ban meddőség kialakulásával is járhat. Többszöri fertőződés tovább emeli a meddőség kockázatát. A méhen kívüli terhességek kockázata 5-10 szeresére emelkedhet.

Gyermekek. A gyermek a születés során fertőződhet a chlamydiával. A szüléskor alkalmazott ezüst nitrát oldat, vagy antibiotikus ecsetelők nem akadályozzák meg a fertőzés átterjedését az anyáról gyermekre. Kezdetben a nyálkahártyával rendelkező területek fertőződnek (szem, garat, húgycső, végbél), de a fertőzés ezeken a helyeken tünetmentes is lehet.

A Chlamydia trachomatis által okozott fertőzés leggyakrabban conjunctivitisekben (kötőhártyagyulladásban) diagnosztizálható, mely 5-12 nappal a szülés után jelentkezik. A Chlamydia trachomatis tüdőgyulladást is okozhat, mely 1-3 hónapos korban jelentkezhet, és gyakran láztalan állapottal jár. Bár a Chlamydia trachomatis a leggyakrabban azonosított fertőzés újszülöttkori szemfertőzés esetében, a születéskori chlamydia fertőzés (ophtalmia, tüdőgyulladás) összességében ritkábban fordul elő, köszönehetően a terhes nők szülés előtti szűrésének és kezelésének.

Chlamydia vizsgálat

Szexuálisan aktív nő 25 év alatt. Évente javasolt a Chlamydia szűrés.

Terhes nő. A terhesség elején érdemes ezt a vizsgálatot elvégezni. Abban az eseteben, ha magasabb rizikóba tartozik a páciens, akkor a terhesség utolsó harmadában is javasolt a Chlamydia teszt elvégzése.

A baktérium jelenléte a nyálkahártyáról (húgycső, méhszáj, végbél, kötőhártya) vett váladék speciális vizsgálatával mutatható ki (PCR, LCR)

Chlamydia fertőzés kezelése

A kezelés minden esetben az aktuális nemzetközi és magyarországi protokolloknak megfelelően történik.

Ha a betegnél Chlamydia trachomatis fertőzés igazolódik, akkor a partner(ek) vizsgálata ill. párhuzamos kezelése javasolt, a ping-pong fertőzés jelenségének elkerülése érdekében.

A kezelés szájon át szedhető antibiotikum adásával zajlik.
A gyógyszer szedését követően kontroll vizsgálat javasolt. Terhes nők esetében 3 hét múlva, míg egyéb esetekben 3 héttől 12 hónapig terjedő perióduson belül szükséges a kontroll vizsgálat elvégzése. Ezt számos tényező befolyásolhatja, melyet nemzetközi protokollok szabályoznak.

Hogyan előzhető meg a Chlamydia?

Óvszer. Az óvszer használata minden szexuális aktus során javasolt, mert csökkenti nem csak a Chlamydia, de egyéb szexuálisan terjedő megbetegedések átadását.

Partnerek száma. Minél több partner van annál nagyobb a valószínűsége, hogy valamilyen szexuálisan terjedő betegsége összeszedjen.

Rendszeres szűrés. Aktiv szexuális életet élők esetén javasolt a kezelőorvos általi időintervallumban kontroll elvégzése.

Hüvelyöblítés. A nőknek tilos! A hüvely kimosása, mert azok a baktériumok, melyek védekező funkciót látnak el.