Jóindulatú elváltozások a bőrünkön

Bőrünkön, a kor előrehaladtával számtalan különböző színű, alakú, nagyságú és kinézetű elváltozások jelenhetnek meg, melynek hátterében több tényező állhat. Számos esetben azonban vírusos eredetű szemölcsök jelennek meg.

Ezek mind jóindulatú elváltozások, melyek elsősorban szépészeti problémát jelentenek. Sok esetben azonban a nagyság, vagy az elhelyezkedés miatt már mindennapi tevékenységeket is korlátozhatják:

• fibroma: pici, bőrszínű, elsősorban nyakon, hónaljban, emlők alatt megjelenő növedékek,
  • közönséges szemölcs (verruca vulgaris): legtöbbször az ujjakon, végtagokon, talpakon alakul ki, ahol megnövekedve járási nehézséget is okozhatnak, fertőző
  • tyúkszem (clavus): a talpon megjelenő a közönséges szemölcstől időnként nehezen elkülöníthető, járás során fájdalmat is előidéző bőrtünet
  • futószemölcs: arcon, végtagokon megjelenő, halványbarna színű, fertőző növedékek
  • uszodaszemölcs (molluscum contagiosum): elsősorban gyermekeken kialakuló, vírus által terjesztett, nem fájdalmas, enyhén viszkető, fertőző bőrtünetek
  • nemi szervi szemölcs (condyloma acuminatum): nemi szerven előforduló, bőrszínű, esetleg barnás színű, fertőző növedékek
  • időskori szemölcs (keratosis seborrhoica): törzsön, felnőttkorban megjelenő lapos, vagy kiemelkedő, anyajegyhez nagyon hasonló, különböző színű növedékek
  • haemangioma: a fejbőrön, a törzsön, végtagokon kicsi, vagy nagyobb, lapos vagy kiemelkedőbb piros színű elváltozások

A fenti növedékek eltávolítására többféle lehetőség adódik (ecsetelés, fagyasztás, rádiófrekvenciás kezelés). Ezen kezelések enyhe fájdalommal járhatnak, ezért minden alkalommal helyi érzéstelenítő krémet vagy injekciót alkalmazunk, hogy pácienseinkről fájdalommentesen távolíthassuk el fenti képleteket.

A gyógyulás időtartama a kezeléstől függően 3-4 naptól 2-3 hétig tarthat.

A kezelések után általában fokozott fényvédelem javasolt (30 vagy annál magasabb faktorszámú fényvédő krémek), a barnás foltok kialakulásának elkerülése miatt.
A közösségi fürdők, szolárium, szauna használata a gyógyulás időtartama alatt a felmerülő felülfertőződés elkerülése miatt nem javasolt.