FbPixel

Lactobacillusok – Hüvelyi baktériumflóra

• Kategória: Fertőzések, nemi szemölcs, herpesz Nemigyógyászat
Lactobacillusok – Hüvelyi baktériumflóra

A hüvelyi baktériumflóra jelentősége és szerepe a hüvelyi megbetegedések kivédésében

Mikor gondoljunk hüvelyi folyásra?

A hüvelyi folyás megnövekedett hüvelyi váladékozás. A folyás színe, szaga, mennyisége iránymutatást adhat a fertőzés jellegét tekintve, de minden esetben törekedni kell a megfelelő vizsgálatok alapján felállított diagnózisra. A folyást kísérheti viszketés, égő jellegű fájdalom, mely gyakran szexuális aktussal, vizeléssel együtt lép fel. A fokozott mennyiségű váladék feláztathatja, irritálhatja a külső nemi szervek bőrét, nyálkahártyáját.

Mi okozza a hüvelyi folyást? – fertőzés

• irritatio (mechanikus – hosszú ideig tartó behatolás; kémiai – kozmetikumok, óvszer, tampon, illatosított toalett papír, hüvelyöblítő szerek, intim betétek)
  • hormonális változások (várandósság, menopausa, hormonkezelések, fogamzásgátló szerek)
  • hüvelyi pH megváltozása antibiotikum szedés következtében

Lactobacillusok a hüvelyben – természetes védőrendszer

Természetes körülmények között a hüvelyben számos baktérium él, melyek közül legnagyobb arányban a lactobacillus flóra fordul elő, melyet tejsavbaktériumnak, illetve Döderlein baktériumnak is szoktak nevezni. E mellett különböző egyéb baktériumok találhatók meg a hüvelyváladékban. A lactobacillusok a hüvely falában lévő cukorból tejsavat készítenek. A lactobacillusok jelenlétének következtében a hüvelyi vegyhatás egészséges nőkben savas jellegű (3.8-4.2), ez az érték a domináns lactobacillus flóra mellett állandó. A savas környezet védőpajzsként óvja a hüvelyt a fertőzésektől, ideális a lactobacillusok életkörülményeinek, de nem kedvező egyéb, megbetegedést okozó pathogen baktériumok számára.
A baktériumflóra összetétele azonban nem állandó, a menstruációs ciklus alatt folyamatosan változik.

Miért fontos a hüvelyflóra védelme?

A szexuálisan aktív életkorú hölgyek leggyakrabban hüvelyi folyás miatt keresik fel nőgyógyászukat.

A folyás jellege, intenzitása különböző, melynek számos oka lehet. A kivizsgálás során fertőzéses eredet kutatása a legfontosabb feladat. A fertőzés helye alapján lehet hüvelyi, vagy méhnyak eredetű. Természetesen számos egyéb ok is vezethet folyás kialakulásához, mint a rendszeres hüvelyöblögetés, antibiotikum szedése, tampon és különböző kúpok használata, spirál, illetve fogamzásgátló anyagok, síkosító hüvelyi alkalmazása.

A fertőzéses eredet hátterében a normális baktériumflóra felborulása, gombás és egyéb fertőzés állhat. A nem célzott kezelés hatására sérül a normális hüvelyflóra. Sajnálatos módon a kezeléseket gyakran tejsavas hüvelyöblögetéssel egészítik ki. A hüvelyöblögetés során nemcsak a felesleges váladék és kórokozók távoznak, de a normál flórához tartozó baktériumok, így a lactobacillusok is. Ha tejsavas öblögetés történik az további problémákat idéz elő. Ha a pH 3.8 alá esik (savasabb környezet a tejsavnak köszönhetően) akkor a lactobacillusok nem tudnak tovább szaporodni és anyagcseréjük leáll, elpusztulnak, majd kimosódnak.
Jogosan merül fel az igény a lactobacillust is tartalmazó tejsavas hüvelyöblögetésre, hiszen ilyenkor kívülről viszünk be “jó” baktériumokat. Sajnos a savas környezet miatt ezek a baktériumok nem tudnak a hüvely falát alkotó laphámsejtekhez tapadni, így nem tudnak tovább szaporodni, táplálkozni és nagyon gyorsan elpusztulnak.
Ha helyi kezelést elhagyják, a pH emelkedik (lúgosabb környezet kezd kialakulni) és a lactobacillusok is elkezdenek ismét táplálkozni, szaporodni. Ahogyan nő a számuk, úgy savasodik ismét a hüvelyi váladék és beáll a normális egyensúly.

Mi a teendő hüvelyi folyás esetén?

A hüvelyváladék mikroszkópos vizsgálata a helyszínen pár perc alatt elvégezhető és iránymutatásul szolgál a folyás eredetét tekintve.
A pH mérése során észlelt jelentős eltérés esetén a megfelelő irányú terelése javasolt. Ezzel egy időben tenyésztéses vizsgálatok elvégzése.

Bőrgyógyászati rendelésünkön törekszünk a hüvelyi önszabályozás helyreállítására és fenntartására a megfelelő, vizsgálatok alapján igazolt célzott kezelés beállítása révén.

Legfrissebb cikkek

Bakteriális vaginózis

bakteriális vaginózis a hüvelyi gyulladásos folyamatok egyik formája, amelyben egy, a hüvelyben megtalálható számos baktérium közül felszaporodva, kellemetlen tünetek kialakulásához vezet.

Hüvelygyulladás

hüvelygyulladás (vaginitis) okozhat folyást, viszketést és fájdalmat. A háttérben a hüvelyi normálflórának a kényes egyensúlya felborult.

Tovább olvasom
Hüvely (Vagina): Mi a normális és mi nem?

Az egészséges állapot fontos része a nők általános jóllétének. A hüvelyi problémák érinthetik a termékenységet, a szexuális vágyat és az orgazmusra való képességet. A fennálló hüvelyi problémák az élet egyéb területét is érintik, stresszhez, párkapcsolati problémákhoz, magabiztossági problémákhoz vezethet.

Legfrissebb cikkek

Összes kategória

EXION™ FACE – Az első tűmentes technológia a hialuronsav termelés fokozására

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék a legfejlettebb bőrkezeléseket nyújtja. Az EXION sokoldalú technológiája egyedi energia kombinációkat használ, hogy javítsa a bőr szerkezetét, fokozza feszességét és visszaállítsa egészségét az arcon, a testen és az intim területeken egyaránt. Az EXION FACE kezelés az első tűmentes technológia a szervezet hialuronsav termelésének fokozására!

Tovább olvasom
EXION™ FRAKCIONÁLT RF – A leggyorsabb mikrotűs rádiófrekvenciás eljárás az arc és a test kezelésére

Az EXION 4-in-1 készülék jobb eredményekkel, gyorsabb eljárásokkal, kevesebb fájdalommal és rövidebb gyógyulási idővel forradalmasítja a bőrfiatalító esztétikai orvoslást. Az EXION FRACTIONAL RF áttörést jelentő mikrotűs kezelés egyszeri áthaladással, kevesebb fájdalommal ér el hatásosabb eredményt!

EXION™ BODY – Bőrfeszesítés és lokális zsírbontás

Az EXION 4-in-1 multiplatformos orvosesztétikai készülék műtét nélkül képes megfiatalítani az arc és a test bőrét, visszaállítani az intim területek egészségét. Az EXION BODY kezelés forradalmi megoldást kínál mindazok számára, akik műtét nélkül fokoznák bőrük feszességét és kezelnék a lokális zsírlerakódást szervezetükben.