Hüvelygyulladás

A hüvelygyulladás (vaginitis) okozhat folyást, viszketést és fájdalmat. A háttérben a hüvelyi normálflórának a kényes egyensúlya felborult.

Hüvelygyulladás típusai:

Bakteriális vaginózis – a hüvelyben élő egyéb baktériumoknak a túlzott mértékű elszaporodása

Gombás fertőzés, melyet leggyakrabban, a normális hüvelyben is jelen lévő Candida albicans okoz.

Trichomoniasis. A trichomonas parazita által okozott szexuálisan terjedő fertőzés

Hüvelyi atrophia, mely a menopausa elmúlásával az ösztrogén szint csökkenésével magyarázhatjuk.

Hüvelygyulladás tünetei

• A folyás színe, szaga változhat.
  • Hüvelybemenetnél jelentkező fokozott viszketés, irritáció
  • Szex közben fájdalom
  • Fájdalmas vizelés
  • Enyhe hüvelyi vérzés

A hüvelyi folyás jellegéből következtetni lehet a hüvelygyulladás típusára:

• Bakteriális vaginózis. Szürkésfehér, folyékony, bűzös váladék. A váladék szaga hasonlít a hal szagára, mely erősödhet szexuális aktus után.
  • Gombás fertőzés. A legfőbb tünet a viszketés, de lehet darabos, bő, sűrű folyás is.
  • Trichomonas. Általában sárgás-zöldes, habos váladék észlelhető.

Hüvelygyulladás okai

Bakteriális vaginózis

A bakteriális vaginózist a hüvelyben normálisan előforduló, ott élő baktériumtörzsek kóros túlnövése okozza. Normális helyzetben a “jó” baktériumok (lactobacillus) sokkal nagyobb arányban vannak jelen a “rossz” baktériumokhoz (anaerob törzsek) viszonyítva a hüvelyben. Ha a “rossz” baktériumok száma túlzottan megemelkedik, felborul az egyensúly, bakteriális vaginózis állapota alakul ki.

Gombás fertőzés

A gombás fertőzés akkor jön létre, amikor a hüvelyben lévő gombák (leggyakrabbab Candida fajok) túlzottan felszaporodnak a hüvelyben. A Candida nemcsak a hüvelyben tud panaszokat okozni. Szájban, bőrön és a köröm megbetegedéseiben is szerepet játszhat.

Trichomonas

Gyakori szexuális úton tejedő megbetegedés, melyet egy parazita, a Trichomonas vaginalis okoz. Ez a kórokozó szexuális érintkezés során kerül át a partnerbe. Férfiaknál a kórokozó a húgycsövet fertőzi meg, de gyakran tünetmentes. Nőknél a hüvelyben alakul ki a fertőzés, és szinte mindig vannak tünetei.

Nem fertőzéses eredetű vaginitisek

Hüvelyi sprayk, illatosítók, illatos szappanok, fertőtlenítő hatású tusfürdők, spermicid termékek irritációt, allergiás reakciót válthatnak ki a hüvelyben, illetve a nemi szerven. A hüvely nyálkahártyájának elvékonyodása vezethet hüvelyi viszketéshez, égő jellegű érzés kialakulásához, mely szexuális együttlét alatt romolhat. A női nemi hormonok szintjének a csökkenése (menopausa, petefészkek műtéti eltávolítása) áll leggyakrabban ennek hátterében.

Hüvelygyulladás rizikó tényezői

• Hormonális változások (terhesség, fogamzásgátlók, menopausa)
  • Szexuális aktivitás
  • Szexuálisan terjedő betegség megléte
  • Antibiotikumok, steroidok szedése
  • Kezeletlen diabetes mellitus (cukorbetegség)
  • Higiéniás termékek (hüvelyöblítők, hüvelyi sprayk) túlzott használata
  • Nem szellőző, tú szoros fehérneműk viselése
  • IUD (spiral) jelenléte

Melyek a hüvelygyulladás szövődményei?

A hüvelyi fertőzések nem okoznak súlyos szövődményeket. Terhes nőknél tünetes bakteriális vaginózis, trichomoniázis alacsony születési súlyhoz, illetve koraszüléshez vezethet. A hüvelyben felborult normal flora hajlamosít egyéb szexuális úton terjedő betegségekre.

Hogyan zajlik a hüvelygyulladás vizsgálat?

A hüvelyből kenet vétele, valamint további mkrobiológiai vizsgálatokra mintavétel javasolt.

A hüvelygyulladás kezelése és gyógyszerei

Bakteriális vaginózis

Helyi kezelésként clindamycin tartalmú krém, vagy metronidazol tartalmú gél alkalmazandó. Súlyosabb esetben metronidazol tartalmú gyógyszer javasolt. Általában 5-7 napig tart a kezelés.

Gombás fertőzés

Helyi kezelésként lotrimazole, miconazole jön szóba. Súlyosabb esetben fluconazol gyógyszeres kezelés javasolt. Ezek egy része recept nélkül is kapható a gyógyszertárakban. Ez a lehetőség nagyon kényelmes, mert időt és pénzt lehet vele megspórolni. A hátránya az, hogy nem biztos, hogy a többféle vaginitist, hüvelyi folyást okozó megbetegedések közül pont a jót kezelik. Ezáltal késik a korrekt diagnózis és elhúzódik a kezelés.

Trichomonas

Metronidazole vagy tinidazol hatóanyagú készítmények hatásosak ellene.

Hüvelyi atrophia
Ösztrogén tartalmú készítmények lehetnek hatásosak az atrophia mellékhatásainak a csökkentésében.

Nem fertőző eredetű vaginitis
A kezelés első lépése az irritáló anyag megszüntetése, eltávolítása. Helyi gyulladáscsökkentő és hűsítő jellegű készítmények használata javasolt.

Hogyan előzhető meg a hüvelygyulladás?

Forró fürdők, melegvizes gyógyfürdők, wellness fürdők kerülése.
Fürdés és zuhanyzás során nem javasolt illatosított, antibakteriális hatású tusfürdők, illetve szappanok használata.

Irritáló hatású termékek. Ide tartoznak a tamponok és betétek.

Toalett utáni helyes tisztálkodás. Székelés után mindig előről hátrafelé kell törölni. Ezzel elkerülhető, illetve csökkenthető a hüvelybe jutó bélbaktériumok mennyisége.
Tilos a hüvelyöblítés. A hüvelynek megvan a maga öntisztító folyamata. Nem kell még külön hüvelyzuhannyal is kimosni. A hüvelyöblítés során kimosódnak azok a baktériumok, melyek a normal flóra fenntartásáért felelősek lennének. A hüvelyzuhany nem szünteti meg a hüvelyfertőzést.

Óvszer. Az óvszer használata segít a szexuálisan terjedő fertőzések terjedésének megakadályozásában.

Pamut fehérnemű. A pamut fehérneműk jobban szellőznek, nem gátolják a normális hőledást, párolgást. Műszálas fehérneműkben a bőrön meleg, párás környezet alakul ki (hajlatok), mely a gombák melegágya lehet.

Acne és a várandósság

Mi a legjobb kezelési módszer a terhességi akne (acne) esetében?

Számos lehetőség áll rendelkezésre a terhesség során jelentkező akne kezelésére, otthoni ápolástól kezdve a gyógyszeres terápiáig.

A terhesség során jelentkező akne nem az aknék egy speciális formája az aknés betegségnek. Számos nőnél kialalkulhat, attól függetlenül, hogy korábban voltak-e hasonló bőrpanaszai. Nem pontosan ismert, hogy mik azok a folyamatok, melyek rontják az aknés állapotot terhesség során, de a legtöbb esetben a faggyúmirigyek fokozottabban termelik a sebumot. A hátterében pedig a megváltozott hormonhatás áll.

Acne kezelése terhesség alatt

A terhesség során jelentkező acne bázis kezelése az otthoni ápolás:

• Az aknés terület kímélő tisztítása. Gyengéd tisztító használata langyos vízzel kombinálva reggel és este. Torna után is érdemes az arc tisztító lemosása.
  • Zsírosodásra hajlamos haj esetén napi hajmosás javasolt. Ilyen esetben fokozottabban kell figyelni arra, hogy ne lógjon a haja az arcbőrére.
  • El kell kerülni a pattanások nyomkodását, kaparászását, vakargatását. Ezek a szokások hegek kialakulásához vezethetnek.
  • Kozmetikumok. A kozemtikumoknál az olajmentes, vízbázisú, nem comedoképző, nem akneképző feliratú termékeket kell választani.

Acne elleni készítmények

Az otthoni ápoláson túl, időnként gyógyhatású termékek használata is szükségessé válhat terhesség során jelentkező acne esetében. Azonban minden gyógyhatású készítmény, mely a bőrön keresztül jut, vagy szájon át kerül a szervezetbe, bekerülhet a keringésbe és hatással lehet a babára. Minden termék esetén érdemes kikérni orvosa véleményét az adott termékkel kapcsolatban, hogy terhesség során biztonságosan alkalmazhassa.

A lokális készítmények közé tartozik az erythromycin, clindamycin és azalein sav. Ezek az anyagok tipikusan bőrre kenhető formátumban vannak jelen és receptkötelesek. A benzoyl peroxid esetében megoszlanak a vélemények. Kevés biztonsági kutatás történt ez irányban, de annak ellenére, hogy régóta forgalomban lévő szer, probléma még nem jelentkezett.

Skarlát

Meghatározás

A skarlát egy bakteriális fertőzés, amely olyan páciensekben alakul ki akiknél streptococcus fertőzés áll fenn. A skarlát bőrtünetekkel, illetve torokfájdalommal és magas lázzal jár együtt.
Leggyakrabban 5-15 év közötti gyermekeknél jelentkezik a betegség. Korábban veszélyes fertőző betegségek között tartották számon, de az antibiotikumok megjelenése óta kevésbé veszélyes betegség. De, amennyiben nem kerül idejében felismerésre és nem kzdődik megfelelő kezelés súlyos szövődményei lehetnek, melyek a szivet, vesét és egyéb szerveket is érinthetnek.

Skarlát tünetei

• Vörös kiütés. Úgy néz ki, mint a napégés, tapintásra pedig smirglire emlékeztet. Típusosan az arcon vagy a nyakon indul és a törzsre, végtagokra terjed. Ha a vörös területen a bőrre nyomást fejtek ki akkor elfehéredik.
  • Vörös csíkok. A bőr az ágyék, a hónalj, a könyök és térdhajlatban sötétebben vörös színű.
  • Arcon pír. Az arc kipirosodhat, jellegzetesen a száj körüli terület kivételével, mely halvány fehér színű.
  • Málnanyelv. A nyelv vörös és rücskös. A betegség kezdetén fehéres lepedékkel fedett lehet.

A bőrtünetek, az arci kipirosodás és a málnanyelv kb. 1 hétig állnak fenn skarlát esetén. Ezután a bőrön kiütések visszahúzódnak és hámlás veszi kezdetét. Egyéb tünetek:

• láz (38 C feletti),
  • nehéz nyelés,
  • megnagyobbodott nyaki nyirokcsomók,
  • hányinger, hányás,
  • vörös kiütés.

Okok

A streptococcus toxint bocsát ki magából.
A fertőzés emberről emberre cseppfertőzés útján terjed. Az inkubációs idő 2-4 nap.

Rizikó tényezők

A gyermekek fokozottabban ki vannak téve a fertőzésnek. Leggyakrabban az 5-15 éves korosztály érintett. A baktérium szoros kontaktusban élők közt könnyebben terjed (pl. óvoda, iskola, család).

Skarlát szövődményei

Ha nem kezelik a fertőzést, akkor a baktérium továbbterjedhet a:

• mandulákra,
  • tüdőre,
  • bőrre,
  • vesékre,
  • középfülre.

Ritkán a skarlát fertőzés reumás lázzal jár, mely a következő szerveket érintheti:

• szívet,
  • ízületeket,
  • idegrendszert,
  • bőrt.

Kivizsgálás

A fizikális vizsgálat során megvizsgáljuk a páciens:

• torkát, manduláját, nyelvét,
  • fejen, nyakon lévő nyirokcsomókat,
  • esetlegesen fennálló bőrtüneteit.

Torokváladék

Amennyiben felmerül a streptococcus fertőzés lehetősége, akkor a garatváladékot tenyésztéses vizsgálatra küldjük.

Kezelés

Amennyiben igazolódik a skarlát, antibiotikum szedése javasolt. Amennyiben a gyermek 24 órája nem lázas, és legalább 24 órája szedi az antibiotikumot, akkor közösségbe már mehet.

Megelőzés

A streptococcus fertőzés prevenciójára hasonló dolgok javasoltak, mint egyéb fertőző megbetegedések esetén:

– Gyakori kézmosás. Meg kell tanítani gyermekünket a helyes kézmosás szabályaira.
– Nem szabad ételünket, italunkat mással megosztani.
– A szánk és orrunk eltakarása. Amennyiben a baktériumot hordozzuk, akkor köhögés, vagy tüsszentés során arcunk eltakarása javasolt, hogy csökkentsük a velünk egy légtérben tartózkodó emberek megfertőződésének valószínűségét.

Otthoni teendők

Sokat tehetünk otthonunkban, hogy csökkentsük gyermekünk fájdalmát, javítsuk diszkomfort érzését.

• A fájdalom és láz kezelése. Ibuprofen tartalmú gyulladáscsökkentő adása javasolt, hogy csillapítsuk a lázat, mérsékeljük a torokfájdalmat..
  • Folyadékpótlás. Megfelelő mennyiségű folyadék pótlása javasolt, hogy megelőzzük a kiszáradást. A láz és a szájon át történő légzés miatt fokozódik a párologtatás, nagyobb a folyadékveszteség.
  • Sós vízű gargalizálás. Amennyiben elég idős gyermekünk akkor sós vízzel történő gargalizálás javasolt.
  • Páratartalom. A szoba páratartalmának emelésére hideg párologtató javasolt. A szárazabb levegő irritálhatja a gyulladt garatot.
  • Étkezés. Kerülni kell a forró, valamint darabos, szárazabb ételeket.
  • Irritáció. A dohányfüst és tisztítószerek, légfrissítők használata sem javasolt, mert könnyen irritációt okozhatnak.